Saturday, January 17, 2009

Lebaran Baru Tahun 2009

Kau Lah Teman... Kau Lah Kekasih

Alhamdulilah, syukur dengan dipanjangkan umur ku olehNYA sehingga hari ini yang sekelip mata telah melangkah ke Tahun Baru Hijrah 1430 (2009M). Sememangnya, tahun baru ini membuatkan aku termenung jauh rupanya usiaku telah mencecah 25 tahun sebagai insan yang serba kekurangan dalam menempuh hari-hari yang penuh ghaib yang akan ku hadapi. Dari lubuk hatiku, di awal tahun ini sememangnya dapat aku rasai betapa tenangnya hati ini setelah melalui tahun 2008 yang banyak cerita suka duka bergelar mahasiswa. Aku hanya mampu berkata dalam hati sebagai motivasi diri untuk lebih baik menghadapi hari esok. Pengalaman dan kesabaran menempuh dugaan pada masa lalu sememangnya menambah keyakinan dan ketabahan diri ku sebagai anak perantau di bumi orang. Aku yakin walaupun dugaan dan cubaan yang aku hadapi pada masa lalu begitu menguji kesabaran ku sehingga air mata ini tidak jemu-jemu mengalir apabila jasad ini tidak dapat menahan keperitanya. Sememangnya ayat suci ini memberi aku motivasi yang berpanjanggan untuk tidak mudah putus asa untuk mencari rahmatNYA "Dan Sesungguhnya Kami Berikan Cubaan Kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar". Lebaran Baru Tahun 2009 ini sememangnya bermulanya langkah aku sebagai seorang pendidik anak bangsa. Pembuka Tirai 2009 ini bermulalah latihan internship (pritikum) di Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Kubu Bharu, Selangor Darul Ehsan. Melalui blog ini akan aku ceritakan perasaan dan berkongsi pengalaman sebagai seorang bakal kaunselor yang baru melangkah ke alam pendidikan. Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada rakan-rakan seperjuangan seluruh Borneo dan Tanah Melayu, pensyarah pembimbing, guru-guru dan seluruh anak-anak didik ku.

No comments: