Friday, February 13, 2009

Sabtu (Minggu Ke-4) 14 Feb 09 / 18 Safar 1430

Hadiah dari 2 Orang Pelajar Yang Kembar Seiras

Hari ini adalah hari persekolahan seperti biasa walaupun hari sabtu kerana mengantikan cuti tahun baru Cina yang lepas. Perasaan letih setelah dua hari menjalankan sesi secara beterusan tidak dapat lagi dihilangkan, walau apa pun hari ini aku perlu menjalankan sesi untuk mengejar jumlah jam yang perlu untuk dipenuhi. Seawal pagi, aku hanya berada di bilik kaunseling, melengkapkan buku laporan harian untuk dihantar kepada pengetua. Pagi ini aku berkesempatan untuk berkongsi pendapat bersama rakan sepraktikum aku, nana bersama Cikgu Rosmah dan Cikgu Fauzi yang mana kedua-duanya adalah guru kaunseling tentang sesi yang telah aku jalankan dan berbincang berkenaan dengan program yang hendak dijalankan khas untuk pelajar asrama. Sejurus daripada itu, ahli kelompok yang telah membuat temujanji pada pagi ini untuk menjalankan sesi kaunseling kelompok seterusnya. Sememangnya aku menantikan kehadiran mereka kerana modul khas untuk mereka telah pun aku rangka agar lebih menarik semasa aktiviti kelompok yang akan aku jalankan. Alhamdulilah, baru aku merasa seronok dengan kerjasama yang diberikan oleh ahli kelompok yang menamakan kelompok mereka sebagai "Taram Je". Memandangkan hari ini adalah hari ganti persekolahan, maka jadual berpandukan jadual hari jumaat dan waktu tamat persekolahan adalah pada pukul 12.30 tengahari. Setelah selesai menjalankan sesi kaunseling kelompok, aku mendapat hadiah cenderahati dari pelajar. Alhamdulilah, walaupun hanya sekadar kek, tetapi hati aku merasa lega dan gembira kerana inilah kali pertama aku mendapat hadiah dari pelajar, sememangnya kenangan yang manis dalam diri aku yang keletihan menjalankan sesi, sekurang-kurangnya hadiah dari pelajar ini dapat juga megembirakan hati aku. Dalam fikiran aku, pelajar in kreatif, walaupun hari ini dalam kelender orang kristian mereka menyambut hari kekasih tetapi bagi pelajar yang memberikan hadiah kepada aku, mereka berjaya mengubah ayat yang lebih baik dengan menulis di nota kecil sebagai tanda Hari Silaturrahim. Alhamdulilah lega sangat dapat makan kek. Sebelum tamat waktu sekolah, beberapa pelajar hadir untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling, alhamdulilah masa dan peluang yang ada aku manfaatkan untuk menjalankan sesi bimbingan kepada pelajar tersebut. Sememangnya minggu ini adalah minggu yang paling menarik bagi aku, apa pun aku bersyukur telah apa yang aku capai untuk minggu ini, semoga minggu hadapan lebih baik dari minggu ini. Alhamdulilah

Jumaat (Minggu Ke-4) 13 Feb 09 / 17 Safar 1430

Hari ini meneruskan lagi sesi yang perlu untuk dipenuhi, seawal pagi lagi aku telah dihadir oleh kelompok yang telah membuat temujanji untuk menjalankan sesi kelompok pada pagi ini. Alhamdulilah, sememangnya menjalankan sesi kelompok seawal 7.45 pagi, aku merasa segar sangat dan bersedia. Bagi sesi kedua ini aku menjelaskan semula apakah maksud permainan yang telah aku jalankan kepada ahli kelompok sebelum ini. Selama hampir sejam lebih menjalankan sesi, sebelum berakhir, aku memberi homework agar mereka setia untuk hadir pada sesi seterusnya. Sememangnya sesi pertama pagi ini memberi aku semangat untuk melengkapkan lagi laporan pratikum aku. Pukul 9.15 pagi, aku menerima seorang pelajar yang secara sukarela datang ke bilik kaunseling bagi mendapatkan sesi bimbingan, perasaan aku mula lega, yang mana para pelajar secara berterusan hadir ke bilik kaunseling. Sebelum tamat waktu sekolah, aku menerima lagi seorang pelajar untuk sedia menjalankan sesi bimbingan individu. Aku mula merasa letih, walau pun hanya bimbingan tetapi, perasaan letih untuk menyampaikan sesuatu tidak dapat dielakkan. Sememangnya hari ini aku merasa letih sangat, tidak sangka begini lah suasana sebenar sebagai pelatih praktikum.



Suasana Di Luar Bilik Kaunseling

Thursday, February 12, 2009

Khamis (Minggu Ke-4) 12 Feb 09 / 16 Safar 1430


HADIAH ISTEMEWA KHAS BUAT PARA PELAJAR SMK KKB

Bahan P&P Semasa Bertugas Sebagai Guru Ganti

Alhamdulilah, memandangkan hari ini tidak ada sebarang program yang melibatkan Unit Bimbingan Kaunseling, aku megambil masa yang ada untuk mencari kelas yang ketiadaan guru. Syukur sangat, apa aku fikirkan akhirnya dizahirkan juga. Seawal pagi pukul 7.45 pagi aku memasuki kelas Tingkatan 1, yang sememangnya aku nantikan. Bahan P&P aku telah sediakan awal lagi untuk menarik minta para pelajar di dalam kelas untuk memberi fokus setiap apa yang aku ingin sampaikan. Selama 2 masa aku berada di dalam kelas tersebut, antara pengisian yang aku sampaikan adalah menjelaskan fungsi kaunseling itu sendiri. Sejurus dari itu, aku terus naik semula ke bilik kaunseling, untuk menantikan pelajar datang mendapatkan perkhidmatan kaunseling yang telah diwar-warkan. Alhamdulilah, beberapa minit aku berada di dalam bilik kaunseling, hadir beberapa pelajar yang seolah-olah berminta mendapatkan perkhidmatan kaunseling. Sejam kemudian aku mencari pelajar yang mana pelajar tersebut perlu dirujuk kerana aku mendapat surat dari guru disiplin, alhamdulilah, sesi bimbingan dapat lagi aku teruskan. Dalam pukul 11.30 pagi, aku mendapat ahli kelompok yang sebelum ini ingin menjalankan sesi kaunseling kelompok dan hari ini secara dirujuk hadir dan bersedia untuk menjalankan sesi kaunseling kelompok tersebut. Alhamdulilah, peringkat permulaan untuk membina kejelekitan dalam kelompok ia sememangnya memerlukan kemahiran dan kreatif diri yang tinggi bagi mewujudkan suasana yang positif dalam kelompok tersebut. Setelah selesai sahaja sesi kelompok tersebut, hasil kehadiran aku di dalam kelas tingkatan 1 tadi, beberapa orang pelajar dari kelas tersebut sedia untuk menjalankan sesi kelompok bersama aku. Alhamdulilah, tanpa membuang masa, aku meneruskan lagi sesi kelompok yang kedua yang tamat pada pukul 1.45. Pada pukul 1.50, aku mendapat lagi ahli kelompok dari kelas tingkatan 1 itu juga, dan kali ini aku tidak memulakan dengan banyak masa untuk ice breaking, aku terus dengan isu yang ingin dibincangkan, kerana aku meyedari ahli kelompok seolah-olah ingin bersedia berkongsi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Pada pukul 3.15 petang, baru aku selesai menjalankan sesi yang boleh dikatakan sesi kelompok tanpa henti, yang mana memberi kesan pada diri aku. Walau pun dalam keaadaan badan yang terasa letih, tetapi keseronokan bersama pelajar sememangnya mengembirakan hati ini. Selepas sahaja aku selesai menunaikan solat, masa yang ada pada sesi petang ini selain mengisi maklumat pelajar yang telah menjalankan sesi, aku berkesempatan untuk menarik seorang pelajar yang sedang menunggu untuk latihan sukan, untuk aku bawa ke bilik kaunseling, berkongsi tentang pengalaman pelajat tersebut yang baru sahaja berpindah sekolah yang asalnya bersekolah di salah sebuah di Jerantut, Pahang. Seterusnya, aku memberi sedikit bimbingan bagaimana menyesuaikan diri ditempat yang baru. Alhamdulilah, aku gembira hari ini dalam diri yang penuh kepenatan bersama para pelajar.

Bola-bola CINTA & PISTOL Air

Wednesday, February 11, 2009

Rabu (Minggu Ke-4) 11 Feb 09 / 15 Safar 1430


KEMUNCAK PROGRAM MAJU DIRI

Hari ini aku bersemangat melangkah ke sekolah yang sememangnya semangat itu hadir setelah perkongsian bersama Dr. jazimin semalam yang mana mengalakkan aku bersama rakan sepraktikum aku untuk lebih kreatif dalam menjalankan sesi perkhidmatan kaunseling di dalam sekolah SMK KKB ini. Sememangnya perasaan lega setelah melepasi seliaan pertama oleh Dr. Jazimin itu dapat aku rasa sendiri, walau apa pun dalam fikiran ini hanya terfikir tentang bagaimana aku ingin meningkatkan kefahaman dan kemahiran teori untuk diaplikasikan. Moga aku dapat memperbaiki kelemahan aku dalam meneruskan latihan parktikum ini agar lebih berjaya lagi. Sepanjang hari ini akan dijalankan Program Maju Diri bagi Tingkatan 6 Atas, yang mana hari terakhir dan hari kemuncak bagi program PMD yang berlangsung hampir 1 bulan dengan lebih berfokuskan orentasi sekolah mengikut tingakatan dan bacaan ikral pelajar. Berbanding program PMD sebelum ini yang diadakah di dalam dewan sekolah, dan juga berlangsung beberapa hari bagi setiap tingkatan, tetapi ia berbeza dengan situasi bagi pelajar Tingkatan 6 Atas yang lebih mudah dikenali sebagai Pra-U yang mana program PMD kali terakhir ini dijalankan di dalam bilik mesyurat yang lebih selesa dan hanya berlangsung selama sehari sahaja. Apapun apabila aku bersama Tingkatan 6 Atas ini, sememangnya aku mengimbas kembali zaman Tingkatan 6 Atas aku pada 5 tahun yang lalu iaitu tahun 2003, yang aku akui jauh berbeza dengan para pelajar di sini (semenanjung). Walau apa pun, waktu ini sememangnya aku nantikan untuk berkongsi pengalaman bagaimana suasana dan pembelajaran yang terbaik semasa aku berada di Tingkatan 6 Atas ketika dulu. Antara pengisian program hari ini adalah seperti gambaran suasana di bawah ini.



Slot 1 : Bersama Cikgu Rohaizad Berkongsi Pengalaman

Slot II & III : Bersama Kaunselor (Kemahiran Belajar & Sistem Meritrokasi)

Slot IV : Taklimat Displin & Kesedaran Kendiri Pelajar STPM




Majlis Bacaan Ikral & Menandatangani Surat Aku Janji


Walau bagaimanapun, sehingga majlis terakhir program PMD iaitu majlis bacaan ikral dan menandatangani surat aku janji, dan disebabkan kesuntukkan masa menyebabkan perancangan awal yang telah aku rancang bersama rakan sepraktikum aku tidak kesampaian untuk bersama dengan pelajar Tingkatan 6 Atas untuk menyampaikan pengurusan stress dan juga berkongsi sedikit pengalaman untuk meningkatkan motivasi kepada mereka yang mana pilihan mereka memasuki Tingkatan 6 Atas adalah merupakan pilihan yang bijak dalam menyambung pelajaran di peringkat ijazah pada masa akan datang. Apapun jangan sesekali merasa kecewa, kerana mungkin ada masa yang lebih sesuai untuk aku bersama dengan para pelajar Tingkatan 6 Atas ini. Alhamdulilah, setelah aku selesai menunaikan solat zohor, dalam mengisi masa pada waktu petang di dalam bilik kaunseling, iaitu pada pukul 3 petang, datang 2 orang pelajar Tingkatan 6 Atas menemui kami dan seterusnya menjalankan sesi bimbingan individu. Alhamdulilah, berakhirnya PMD bagi Tingkatan 6, maka berakhirlah juga program PMD yang telah berlangsung sejak hari kedua aku berada di sekolah ini, yang mana program ini sememangnya memberi manfaat kepada kami sebagai pelatih dalam menimba pengalaman dalam mengendalikan sesuatu program yang besar dan seterusnya dapat mewujudkan hubungan yang baik kepada semua para pelajar di sekolah ini.

Selasa (Minggu Ke-4) 10 Feb 09 / 14 Safar 1430

Alhamdulilah, seperti biasa aku memulakan refleksi harian ini dengan merasa syukur atas izin dan nikmatNYA, aku mampu meneruskan lagi latihan praktikum aku di SMK KKB, alhamdulilah hari ini telah memasuki minggu yang ke-4 aku telah berada di sekolah ini. Pagi ini sememangnya aku merasa tenang sebab mungkin program PMD yang dijalankan setiap minggu telah pun hampir selesai, kerana esok adalah hari kemuncak dan hari terakhir program PMD dijalankan. Pagi ini aku hanya mengemas data dan maklumat dalam fail-fail aku selain berkongsi ilmu bersama guru penyelia aku iaitu Cikgu Rosli tentang proses kaunseling. Dalam hati aku, dalam keaadaan yang kurang sibuk seperti hari ini, terdetik juga mangharap kehadiran pensyarah penyelia datang untuk menyelia aku bersama rakan sepraktikum aku, nana. Mungkin perasaan itu timbul sebab rakan aku yang praktikum di SMK Ampang Pecah sudah pun di selia oleh Dr. Jazimin. Apapun dalam pukul 10.00 lebih, aku dapat panggilan dari no yang tak dikenali, lalu aku angkat rupanya suara Dr. jazimin kedengaran. Mungkin betul orang kate, apa yang kita fikirkan, pasti di zahirkan olehNYA. Alhamdulilah, dalam keadaan aku dan nana telah bersedia dari segi kebersihan bilik dan persediaan klien, walaupun ilmu teori itu masih kurang lagi, kami tetap bersedia untuk menantikan Dr. Jazimin untuk hadir pada hari ini juga. Sememangnya masa menanti kehadiran Dr. Jazimin untuk datang menyelia aku dan nana hari ini, kami gunakan masa tersebut untuk berkongsi ilmu dan pendapat bersama guru penyelia kami tentang keperluan dan pengetahuan yang perlu ada pada diri kaunselor semasa menjalankan sesi kaunseling individu mahupun sesi kaunseling kelompok. Alhamdulilah, dari perkongsian yang diberikan, aku mendapat sesuatu yang boleh untuk aku aplikasikan dalam sesi yang akan aku jalankan. Sememangnya komen dan nasihat dari cikgu Rosli, memberi petunjuk dan panduan agar aku mudah menjalankan sesuatu sesi. Dalam masa yang ada juga, dalam menanti kehadiran Dr. jazimin, aku menerima kehadiran pelajar untuk mendapatkan perkhidmatan bimbingan individu, alhamdulilah sekurangnya perasaan gementar itu berkurangan setelah memberi bimbingan kepada pelajar tersebut. Sehinggalah lonceng berbunyi, yang mana waktu sekolah sudah tamat, Dr.Jazimin masih lagi belum datang. Apa pun aku pergi ke kantin sekolah untuk makan tengahari dahulu dan menunaikan solat zohor sebelum menanti kedatangan Dr. jazimin ke sekolah. Alhamdulilah sekali lagi aku mendapat panggilan dari Dr. Jazimin, yang mana beliau memberitahu akan datang dalam beberapa minit lagi ke sekolah tersebut. Setelah aku selesaikan sahaja menunaikan solat zohor, aku bergegas naik ke bilik kaunseling untuk membuat persediaan kehadiran Dr. jazimin ke dalam bilik kaunseling. Setibanya aku di depan bilik kaunseling, sememangnya perasaan ini seolah-olah sudah dapat merasa yang mana Dr. Jazimin telah sampai dahulu ke bilik kaunseling daripada aku. Dengan melulu masuk ke bilik kaunseling, dalam keaadaan tenang, aku terus bersalam dengan Dr. jazimin dan menyapa beliau. Waktu itu, suasana diluar hujan lebat, menyebabkan suara kurang jelas untuk mendengar, alhamdulilah beberapa minit kemudian, hujan pun mula berhenti dan aku bersama nana rancang berbual dan berkongsi menjelaskan keadaan kami selama berada di sekolah ini. Alhamdulilah respon yang diberikan oleh Dr. Jazimin kepada kami, yang lebih banyak berkongsi idea untuk menjadi kaunselor yang lebih kreatif sememangnya membuatkan kami selesa bersama Dr. Jazimin. Walau bagaimana pun, selepas perkongsian tersebut dan klien kami pun telah bersedia untuk menjalankan sesi kaunseling, Dr.Jazimin meminta kami memulakan sesi kaunseling untuk kali pertama di selia. Terlebih dahulu nana menjalankan sesi dan disusuli oleh aku. Sememangnya, pertama kali di selia oleh pensyarah, perasaan tidak kongruen sememangnya wujud menyebabkan aku tidak mampu meneroka masalah klien lebih dalam lagi dan sememangnya kelemahan yang aku sedari adalah lemahnya dalam mengaplikasikan teori dalam sesi kaunseling tersebut. Walau apa pun aku merasa bertuah kerana mendapat penyelia yang sedia berkongsi ilmu dan sedia untuk menjelaskan lebih dekat lagi tentang kefahaman dalam bagaimana mengaplikasikan teori kaunseling terhadap masalah klien. Di sini ingin aku berkongsi bersama rakan-rakan seperjuangan yang sedang mengikuti blog aku, untuk dapat sama-sama berkongsi warkah dari Dr. jazimin dalam sesi yang aku telah jalankan. Sememangnya Warkah Dr. jazimin ini membuat aku sedar rupanya banyak lagi yang perlu aku tingkatkan dalam memberi perkhidmatan sesi kaunseling yang lebih sempurna agar matlamat sesi kaunseling itu tercapai.



Tuesday, February 10, 2009

Isnin (Minggu Ke-4) 9 Feb 09 / 13 Safar 1430

BILIK KAUNSELING KKB
Alhamdulilah, hari ini aku bercuti sekolah sempena Cuti Thaipusam, sememangnya masa yang terluang ni aku tak akan sia-sia begitu sahaja. Apa yang di rancang bersama rakan sepraktikum Nana untuk mengemas bilik kaunseling hari ini sememangnya perlu dilaksanakan. Alhamdulilah juga ada seorang pelajar menemani kami berdua, sekurang-kurangnya ringan juga lah beban kerja tu. Dalam tempoh hampir 2 jam lebih mengemas bilik kaunseling, sememangnya perasaan puas dan lapang tu mula terasa apabila melihat bilik yang asalnya nampak serabut tetapi bertukar wajah menjadi traputik sesangat, tengok lah bilik kaunseling SMK KKB di bawah ni.

Bilik Kaunseling Individu

Bilik Kaunseling Kelompok

Sunday, February 8, 2009

Sabtu (Minggu Ke-3) 7 Feb 09 / 11 Safar 1430

PROGRAM KEPIMPINANAN PELAJAR (MKP) FASA I
Hari ini bermulalah program kepimpinan pelajar bagi fasa pertama. Alhamdulilah seawal pukul 8.00 pagi aku sudah tiba di sekolah SMK KKB ini, tapi kelihatan sunyi lagi keadaan sekolah, hanya kelihatan beberapa orang pelajar sahaja. Selang beberapa minit, baru hati ini rasa tenang bila ternampak Cikgu Fauzi baru sampai. Aku mula bergegas ke dalam dewan unutk melihat apa yang patut hendak disediakan. Bila selesai sahaja sesi pendaftaran pelajar, seperti biasa Cikgu Fauzi dan Cikgu Rosli memulakan aktiviti program dengan penerangan ringkas tentang slot yang akan berlangsung pada hari ini. Sehinggalah slot kedua selesai yang dikendalikan oleh PK HEM, aku bersama nana (rakan praktikum) megambil slot untuk aktiviti LDK, yang mana setiap ahli dipecahkan mengikut kumpulan kecil untuk membincangkan masalah-masalah yang sering dijadapi oleh pengawas sekolah tersebut. Dalam rumusan LDK yang telah aku sampaikan, alhamdulilah secara bersemangat aku berkongsi dengan mereka iaitu terdapat 5 elemen terpenting untuk menjadi seorang pemimpin yang terbaik. Sehinggalah di penghujung program, yang mana kehadirian pengetua untuk merasmikan majlis penutup program terasebut. Alhamdulilah, walau pun porgram hanya berlangsung selama setengah hari sahaja, tetapi ia memberi 1 impirasi kepada aku untuk lebih kreatif dan berkeyainan untuk meyampaikan sesuatu yang berguna untuk berkongsi dengan para pelajar secara umumnya.
Sesi Pendaftaran

Slot 1 : Ceramah Ciri-ciri Pemimpin Pelajar Cemerlang


Slot 2 : Taklimat Pengurusan Sekolah


Latihan Dalam Kumpulan


Perbentangan LDK


Rumusan LDK


Majlis Penutup Bersama Pengetua