Saturday, February 7, 2009

Jumaat (Minggu Ke-3) 6 Feb 2009 / 10 Safar 1430

Program Maju Diri & Bacaan Ikral (Tingkatan 5)

Alhamdulilah, hari ini memasuki hari kedua Program Maju Diri bagi para pelajar Tingkatan 5 ada merupakan hari kemuncak program dengan slot bacaan ikral dan majlis menandatangani surat aku janji. Pengisian program pada pagi jumaat yang melibatkan aku dan rakan sepraktikum (Ashana) adalah sedikit sekali hanya mengambil sedikit masa untuk memperkenalkan diri kepada para pelajar Tingkatan 5. Walau apa pun, sambutan dan maklumbalas daripada para pelajar adalah baik sekali, dan sememangnya memudahkan aku berinteraksi dengan mereka. Program yang seperti biasa berjalan seawal pukul 7.30 pagi, taklimat ringkas oleh Cikgu Rosli dan Cikgu Fauzi tentang program yang berlangsung selama sehari hari ini dan selain itu kami membantu untuk mengambil kehadiran para pelajar. Sebelum slot pagi dimulakan, aku memulakan aktiviti dengan memperkenalkan permainan "Bola-bola CINTA", alhamdulilah respon daripada pelajar sememangnya baik sekali yang bukan sahaja bermaklamat untuk menarik minat mereka malah proses interaksi aku dengan para pelajar adalah menarik sekali.

LDK : Berinteraksi Bersama Pelajar Tingkatan 5

Selang beberapa minit kemudian, untuk memeriahkan aktiviti lagi, sememangnya aku dibantu oleh Ashana (Rakan Sepraktikum) untuk bersama-sama menjalankan aktiviti senaman pagi bersama para pelajar yang menghiburkan dan mengamatkan lagi suasana pagi di dalam dewan tersebut. Syarat program yang telah dimaklumkan kepada para pelajar iaitu kerjasama, perhatian dan 'spoting' sememangnya memudahkan kami menjalankan aktiviti dengan para pelajar yang mematuhi syarat aktiviti tersebut.

Slot Senaman Pagi
Selepas daripada aktiviti pagi tersebut, slot seterusnya bermula pada pukul 9.15 pagi dengan slot pertama iaitu Taklimat oleh Penolong Kanan 1 berkenaan dengan "Peranan Pelajar di sekolah Dalam Mewujudkan Suasanan Sekolah yang Positif" dan selepas tamat waktu rehat, slot kedua pula disampaikan oleh Penolong Kanan HEM iaitu berkenaan dengan disiplin dan hukuman kepada para pelajar yang melanggar peraturan sekolah sehinggalah majlis bacaan ikral di perghujungnya. Walau bagaimanapun, aku bersama Ashana (Rakan Praktikum) tidak dapat bersama-sama di dalam dewan kerana pada slot kedua tersebut kami telah menjalankan sesi kaunseling, dan aku mula merasa lega setelah sesi kaunseling individu dan kaunseling kelompok berjaya aku jalankan pada hari ini. Walau pun diri dalam kepenatan, sememangnya kesukarelaan para pelajar yang datang untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling adalah membuatkan diri aku gembira sekali. Alhamdulilah, hari ini aktiviti program dan sesi kaunseling berjalan dengan sempurna sekali. Manakala bagi sesi petang pula, program mengiringi para pelajar untuk datang melawat UPSI sememangnya menambahkan lagi suasana kemesraan bersama para pelajar tersebut.

KHAMIS (MINGGU KE-3) 5 FEB 09 (9 SAFAR 1430)

Program Maju Diri (PMD) Tingkatan 5

Alhamdulilah, meneruskan lagi perjuangan seorang pendidik yang telah memasuki hari keempat dalam minggu ke-3 berpraktikum di SMK KKB ini, Program Maju Diri (PMD) bagi Tingkatan 5 pula berlangsung bermula hari ini sehingga esok hari iaitu hari jumaat. Seperti biasa, program yang bermula seawal pukul 7.30 pagi yang dikendalikan oleh guru-guru kaunseling sebagai pengenalan tentang program dan aktiviti yang akan dijalankan selama 2 hari tersebut. Sememangnya, melalui program PMD yang melibatkan semua pelajar di setiap tingkatan secara langusng dapat dirasai dan diperhatikan bahawa satiap tingkatan dan tahap pelajar adalah pendekatan yang berbeza digunakan dengan kesuaian peringkat mereka agar penerimaan para pelajar mendapat maklumbalas yang positif. Pukul 8.00 pagi, taklimat tentang sistem meritrokasi dalam memasuki ke IPTA telah disampaikan oleh Cikgu Fauzi. Sejurus daripada itu, sebelum tamat waktu sesi bagi slot yang pertama yang melibatkan 3 kelas yang awal bagi tingkatan 5 tersebut, aku bersama nana (rakan sepraktikum) mengambil peluang untuk mempromosikan diri kepada para pelajar tentang kehadiran kami sepanjang 4 bulan berada di sekolah ini. Alhamdulilah sambutan dan penerimaan yang ditunjukkkan oleh para pelajar adalah baik sekali.

Senaman Ringkas

Manakala bagi slot kedua untuk sesi waktu selepas rehat dari pukul 10.50 pagi sehingga tamat waktu persekolahan iaitu pada pukul 1.50 petang yang melibatkan 3 buah kelas lagi bagi Tingkatan 5 diteruskan bersama Cikgu Rosli dan Cikgu Fauzi. Seperti juga slot pada pagi tadi tentang sistem meritrokasi yang digunakan dalam memasuki ke IPTA. Sememangnya fokus para pelajar Tingkatan 5 yang akan meninggalkan zaman persekolahan adalah pilihan mereka antara IPTA atau memilih untuk meyambung pelajar ke Tingkatan 6 seterusnya.

Aktiviti bagi sesi petang pula iaitu dari pukul 2.30 petang sehingga 4.30 petang, disebabkan ada sesi latihan bagi setiap rumah sukan, jadi semua para pelajar berada dipadang sekolah. Sememangnya masa yang terluang aku bersama rakan sepraktikum Ashana, adalah mengemaskini fail-fail di dalam bilik kaunseling dan mengemas bilik tersebut bersama beberapa orang pelajar. Alhamdulilah, hari ini segala aktiviti berjalan dengan baik sekali.

Wednesday, February 4, 2009

4 Februari 2009M / 8 Safar 1430H

Sesi Bimbingan Kelompok : Kemahiran Belajar

Meneruskan langkah untuk hari yang kedua PMD bagi Tingkatan 2, berbekalkan perasaan seronok bersama para pelajar semalam, sememangnya hari ini aku lebih bersemangat untuk bersama mereka lagi. Alhamdulilah, seawal pukul 7.30 pagi para pelajar Tingkatan 2 sudah berada di dalam dewan yang mana kali ini tidak seperti semalam dipecahkan 2 bahagian, tetapi hari ini adalah hari terakhir hari PMD bagi Tingkatan 2 dan juga merupakan hari bacaan ikral pelajar, jadi ia melibatkan kesemua pelajar Tingkatan 2 iaitu seramai 171 orang pelajar yang berada di dalam dewan sepanjang hari ini. Seperti biasa sebelum aktiviti dijalankan, cikgu Rosli memulakan majlis dengan beberapa penerangan ringkat berkenaan dengan program PMD yang sedang dan akan dijalankan. Manakala cikgu Fauzi mengambil kehadiran pelajar dengan bantu wakil ketua kelas. Pada pagi ini juga Tuan Pengetua mengambil kesempatan untuk memberi penerangan ringkas terhadap para pelajar berkenaan dengan isu disipilin. alhamdulilah setelah selesai, bermulalah aktiviti bimbingan yang akan dijalankan oleh aku bersama rakan sepraktikum iaitu Nana. Memulakan aktiviti dengan senaman pagi yang dikendalikan oleh Nana, yang sememangnya menarik dan menceriakan para pelajar yang berada di dalam dewan. Sejurus daripada itu, aku memulakan slot dengan sesi bimbingan yang berfokuskan kemahiran belajar. Dengan kerjasama para pelajar untuk terlibat, alhamdulilah aku mampu megendalikan sesi bimbingan yang melibatkan hampir 200 orang pelajar. Ini lah kali pertama aku rasakan bertapa seronoknya berucap dihadapan para pelajar sehingga tidak sedar masa berlalu dengan pantas. Penglibatan pelajar yang aktif untuk menjawab persoalan yang diberikan sememangnya menambahkan lagi keceriaan suasana di dalam dewan tersebut.

Bacaan Ikral Pelajar Tingkatan 2

Sejurus sahaja tamat waktu rehat, para pelajar masuk ke dalam dewan semula dalam pukul 10.30 pagi. Manakala bagi slot kali ini adalah diisi dengan Taklimat Disiplin yang disampaikan oleh guru disiplin dan guru penolong kanan HEM, iaitu berkenaan dengan kesalahan-kesalahan disiplin yang selalu pelajar lakukan dan hukuman-hukuman yang sepatutnya seperti perlaksanaan sistem mata merit. Majlis kemuncak pada hari ini, seperti mana pada PMD bagi Tingkatan 1, 3 dan 4 sebelum ini, iaitu majlis bacaan ikral dan menandatangani surat aku janji. Setelah majlis tersebut selesai, aku meneruskan slot seterusnya sehinggalah waktu sekolah tamat iaitu pada pukul 1.50 petang.

Para Pelajar Tingkatan 2

Alhamdulilah, akhirnya selesai sudah program PMD bagi pelajar Tingkatan 2 yang berlangsung selama 2 hari, dan sememangnya aku mulai selesa bersama pelajar tetapi yang penting ada sesuatu yang menarik dibawakan kepada para pelajar untuk lebih bersedia dalam setiap program yang akan dikendalikan. Walau bagaimanapun, esok meneruskan lagi Program PMD yang juga berlangsung selama 2 hari sehingga hari jumaat yang melibatkan pelajar Tingkatan 5, yang sememangnya aku jua menanti untuk bersama para pelajar tersebut. Setelah selesai aktiviti di dalam dewan, aku melangkah menuju ke bilik kaunseling, sememangnya dalam hati aku berkata, moga-moga petang ini ada pelajar yang datang untuk mendapatkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Tetapi ada wakil ahli kelompok datang untuk memaklumkan kepada aku, mereka tidak bersedia untuk menjalankan sesi hari ini dan meminta ditanggungkan hari esok. Aduss...terlepaslah jawapnya aku untuk menjalankan sesi bagi petang ini. Emm... aku melangkah keluar dari bilik kaunseling untuk menunaikan solat zohor dan minum seketika sebelum naik semula ke bilik kaunseling. Sehinggalah pukul 5.00 petang, aku berada di dalam bilik kaunseling bersama dengan rakan sepraktikum aku dan beberapa orang pelajar yang menemani kami untuk mengemas bilik kaunseling. Alhamdulilah hari ketiga yang memasuki minggu ketiga aku berada di sekolah ini, serba sedikit aku dapat menjiwai perasaan seorang bakal pendidik. Imbang Penuh

Tuesday, February 3, 2009

3 Februari 2009M / 7 Safar 1430H

Program Maju Diri (PMD) Tingkatan 2

Hari kedua yang telah memasuki minggu ketiga pada hari pagi ini aku memulakan langkah lebih bersemangat dan alhamdulilah semakin lama dalam hati ini ikhlas untuk menjalankan tugas setiap hari, aku mula merasa betapa seronoknya menjadi pendidik. Alhamdulilah pagi ini aku merasakan tidak sabar-sabar untuk memulakan tugas yang mana meneruskan program maju diri yang telah memasuki minggu ketiga dan hari ini akan melibatkan pelajar tingkatan 2. Alhamdulilah, kali ini aku baru betul-betul bersedia untuk menjalankan sesi bimbingan bersama para pelajar berbanding pada peringkat awal dulu yang masih mencari apa modul yang sesuai untuk menarik minat pelajar mendengar. Sememangnya aku bersyukur kerana pagi ini aku dating ke sekolah untuk memulakan aktiviti dengan berpandukan modul yang lain dari yang lain.


Bermula seawal pukul 7.30 pagi, aku, nana dan tiga orang kaunselor sekolah telah berada di dewan bersama para pelajar yang mana untuk slot pagi ini melibatkan tiga buah kelas daripada 6 buah kelas yang ada di Tingkatan 2. Bagi slot yang pertama (7.30 – 10.10) ini kelas yang terlibat adalah 2C, 2B dan 2S iaitu seramai 88 orang pelajar manakala pada slot kedua (10.30-1.50) kelas yang terlibat adalah 2M, 2G dan 2D iaitu seramai 91 orang pelajar. Setelah diberi penerangan tentang program yang akan dijalankan oleh Cikgu Fauzi dan Cikgu Rosli, pada pukul 8.10 pagi pengendalian slot telah diserahkan kepada kami berdua. Rakan sepraktikum, nana memulakan aktiviti senaman bagi menyegarkan badan dan minda para pelajar. Seterusnya setelah selesai aktiviti tersebut, aku memulakan slot dengan penuh yakin dan hari ini aku memperkenalkan ‘bola-bola cinta’ dan ‘pinggat emas’ yang mana untuk menarik minat para pelajar bersama-sama mengikuti aktiviti yang dijalankan. Bertemakan mengenal potensi diri, aku memulakan dengan aktiviti bagaimana cara untuk membina matlamat sebelum mengenali potensi diri yang ada. Aktiviti yang aku jalankan adalah dengan mengarahkan para pelajar untuk tampil ke depan dengan meyambung garisan yang dibuat oleh rakan-rakannya sehinggalah mereka jelas betapa pentingnya membina matlamat dalam hidup berbanding orang yang tidak mempunyui matlamat yang jelas. Sememangnya slot kali ini aku merasa seronok sehingga tidak terasa masa bagi slot pertama ini hampir tamat.



Meneruskan slot kedua, yang seperti biasa dimulakan oleh Cikgu Fauzi dan Cikgu Rosli untuk memberi penerangan ringkas tentang program dan sebelum memulakan aktiviti pada kali ini, tuan pengetua sekolah mengambil sedikit masa bersama para pelajar untuk menyampaikan peringatan penting. Pada pukul 11.00, slot telah diberikan kepada aku untuk menjalankan aktiviti bimbingan seterusnya. Seperti pada slot pertama tadi yang bertemakan mengenal potensi diri diteruskan lagi pada slot kedua ini dengan terlebih dahulu menjalankan aktiviti mengenal matlamat dan seterusnya membina matlamat para pelajar. Sememangnya setelah aku mendapat idea tentang bagaimana modul yang menarik untuk mendekati para pelajar, dapat aku rasakan betapa selesa dan mudah menjalankan aktiviti yang telah dirancang. Tanpa aku sedari, masa berlalu dengan pantas, walau apa pun maklumat yang ingin aku sampaikan kepada para pelajar telah difahami dengan baik. Sehinggalah pada pukul 1.30, cikgu Fauzi mengambil semula tempat untuk menyampaikan sesuatu kepada para pelajar sebelum menamatkan aktiviti hari ini. Mulai saat ini baru rasa penatnya bercakap didepan dan aku menarik nafas lega kerana aku berjaya menajalankan tugas hari ini.

Tepat pukul 1.50, para pelajar dilepaskan keluar dan aku mula mengemas barang-barang, dan setika itu beberapa orang pelajar menemui aku yang mana ingin menjalankan sesi kaunseling pada petang ini. Alhamdulilah dalam hati aku berkata, sememangnya itu yang aku nantikan, bukan sahaja dapat memenuhi ruang masa waktu petang dengan menjalankan sesi malah sebagai persedian aku mempraktiskan teori sebelum kedatangan penyelia nanti. Walau apa pun aku mengambil masa rehat dulu setelah hampir setengah hari berada di dalam dewan untuk mengalas perus dan menunaikan solat zohor. Dalam pukul 2.45 aku mula menuju ke bilik kaunseling sebagai persiapan sebelum menjalankan sesi. Alhamdulilah, pukul 3.00 petang pelajar tersebut datang. Pada peringkat permulaannya aku hanya beranggapan pelajar ini bersedia menjalankan sesi bimbingan kelompok, tetapi daripada proses penerokaan yang aku jalankan, ia semakin hampir melibatkan masalah psikologi para pelajar tersebut. Pendekatan REBT adalah yang paling sesuai untuk diamalkan yang mana pada peringkat pemulaaan pemikiran pelajar adalah tidak rasional dalam membuat keputusan dan setelah aku mengunakan teknik mencabar tindakan klien yang telah dilakukan dan seterusnya, alhamdulilah akhirnya mereka sedar akan tindakan tidak rasional mereka dan terus memfokuskan matlamat hidup mereka yang lebih berjaya. Alhamdulilah, aku berasa syukur kerana setelah menjalankan sesi bimbingan kelompok di dalam dewan tadi, malah bagi petang ini aku berjaya menjalankan sesi kaunseling kelompok. Tanpa disedari, waktu pun semakin lewat sehingga pukul 5.00 sesi aku hampir tamat akan aku meminta agar ahli kelompok untuk datang lagi sekiranya ada sebarang masalah lain dihadapi. Aku menarik lafas lega, sememangnya aku berjaya melakukan tugas yang sepatutnya hari ini dan aku meninggalkan sekolah hari ini dengan hati yang lapang sekali.

Monday, February 2, 2009

2 Februari 2009M / 6 Safar 1430H

Outreach

Alhamdulilah pagi ni aku kembali ke sekolah SMK KKB untuk meneruskan perjuangan aku bagi melangkapkan persediaan diri dalam mencintai dan menjiwai diri sebagai bakal pendidik. Cuti seminggu pada minggu lepas sememangnya dalam memberi ketenangan seketika dalam membuat persiapan persediaan praktikum seterusnya untuk bulan ini. Pagi ini aku mulakan langkah seawal pagi ke sekolah, seperti mana hari isnin kebiasaanya, para pelajar berpusu-pusu menuju ke padang sekolah untuk bersedia perhimpunan pagi. Maklumat penting yang dapat aku buat nota pagi ni dari ucapan pengetua adalah mulai bulan ini pertandingan kecerian kelas telah bermula, terfikir seketika untuk mencari idea bagi menceriakan bilik kaunseling aku...emm masa cuti minggu lepas aku tidak berkesempatan untuk mencuri masa membersihkan bilik kaunseling, tapi tak ape lah minggu ni kena bersihkan juga. Selesai sahaja perhimpunan pagi, aku mengarahkan ketua kelas dan penolong untuk berkumpul di depan astaka sekejap untuk aku memberikan kertas promosi untuk mereka tampal di setiap bilik kelas, outreachlah katakan.


Pagi ini aku meneruskan dengan mencari maklumat sekolah yang perlu untuk dimasukkan ke dalam laporan akhir nanti, dan bersama guru kaunseling berbincang tentang program yang hendak dijalankan. Mengambil kesempatan masa pagi ini yang tidak ada program lain, alhamdulilah setelah outreach yang aku edarkan tadi pagi selepas perhimpunan, beberapa pelajar mula datang ke bilik kaunseling untuk membuat temujanji bagi menjalankan sesi kaunseling. Rasa senang hati mula aku rasakan apabila seorang pelajar menemui aku untuk menjalankan sesi pertama pagi ini, sememangnya masa yang aku nanti-nantikan. Bagi klien pertama ini hanyalah sekadar menjalankan bimbingan kaunseling kerana masalah yang dihadapi hanyalah masalah belajar tanpa melibatkan psikologi. Berlalu selama 1 jam aku menjalankan sesi bimbingan, aku meneruskan mencari maklumat yang berkaitan dalam laporan akhir aku nanti. Selain itu aku juga mengambil kesempatan berbincang dengan guru kaunseling tentang modul yang akan digunakan pada esok pagi bagi Program Maju Diri yang dikhususkan bagi pelajar Tingkatan 2. Alhamdulilah atas bimbingan dan kerjasama dari kaunselor sekolah tersebut dapatlah sedikit sebanyak modul yang akan digunakan pada pagi esok.


Selepas sahaja tamat waktu sekolah dalam pukul 2.00 petang, seorang pelajar menemui aku untuk menjalankan sesi, alhamdulilah hari ini bermulalah sudah aku menjalankan sesi kaunseling, rasa lega juga dalam hati ini, sekurang-kurangnya aku ada persediaan nanti apabila Dr. Jazimin datang untuk menyelia aku. Setelah selesai solat zuhor, hanya sempat membeli kuih sebagai alas perut aku petang itu, aku terus ke bilik kaunseling kerana meyedari akan kehadiran klien yang telah membuat temujanji pukul 2.30 petang. Alhamdulilah dalam 15 minit aku menunggu, pelajar tersebut datang dengan kelihatan air wajah yang seperti dalam kesedian dan tubuh badan yang lemah longlai. Aku cuba membina rapo untuk menarik lagi minat pelajar tersebut untuk menjalankan sesi tersebut. Dalam sesi yang dijalankan kali ini, ia adalah sesi kaunseling kerana melibatkan psikologi diri pelajar. Inilah sesi kaunseling aku yang pertama, tetapi masalah yang timbul yang tidak dapat aku elekkan mp4 yang akan aku gunakan untuk merakam tidak dapat berfungsi dengan baik, apa pun aku teruskan juga sesi tersebut. Isu yang diutarakan oleh klien ini adalah dirinya merasa kesunyian dan rasa berjauhan dengan ahli keluarga, kerana beliau kali pertama tinggal di asarama sekolah. Hal kerana beliau tidak dapat menyesuaikan diri ditempat baru, menyebabkan beliau merasa sedih. Melalui pendekatan REBT, sememangnya pelajar berkenaan dalam berfikiran tidak rasional kerana menyedari dirinya rasa kesunyia, walhal beliau mempunyai keluarga yang selalu melawat pada hujung minggu dan rakan-rakan baru yang berada diasrama tersebut. Masa berlalu dengan pantas, sehinggalah aku menamatkan sesi sehingga pukul 4.20 petang, alhamdulilah pelajar tersebut mulai sedar tentang peranan beliau untuk belajar bersungguh-sungguh di sekolah. Pukul 4.30 petang, aku megambil masa untuk megemas fail-fail aku dan bilik kaunseling sebelum beredar dari sekolah tersebut. Alhamdulilah hari ini aku merasa sungguh gembira dalam hati kerana dapat mendekati beberapa orang pelajar, apa pun aku kena buat persiapan untuk hari esok, yang mana akan bermula Program PMD yang telah memasuki minggu ke-3 persekolahan, melibatkan pelajar Tingkatan 2 dan Tingkatan 5 pada minggu ini.