Monday, February 23, 2009

Selasa _ Minggu Ke-6 _ Hari Ke-31 Praktikum

Ujian Bulanan 1 Sedang Berjalan

24 Feb 2009H ( 28 Safar 1430H ) : Alhamdulilah, hari ini bermulalah ujian bulanan penggal 1 yang berlangsung minggu ini. Sememangnya, sesi bimbingan dan kaunseling tidak dapat diadakan di waktu pagi persekolahan mulai pagi ini. Pagi ini juga, saya ditugaskan untuk mengawas ujian bagi Tingkatan 2D. Bila sahaja memasuki kelas dan mengawas para pelajar yang sedang mengahadapi ujian bulanan, terasa dalam diri ini seolah-olah mengembalikan suasana zaman sekolah seperti dulu. Sememangnya, terasa cepat masa berlalu dan hari ini saya sudah bergelar guru, alhamdulilah segalanya ketentuanNYA. Menariknya pagi ini, saya diberi tugas untuk mengawas bagi ujian subjek geografi, yang sememangnya bidang ijazah saya pada tahun 2004 dahulu, terasa seronok juga melihat tingkahlaku dan cara para pelajar menjawab kertas soalan. Setelah selesai ujian yang dijalankan, terasa tertekan juga mengendalikan para pelajar yang tidak mendengar kata, apa pun ia tak ubah seperti zaman saya dulu. Daripada peristiwa pagi ini, banyak yang saya fikirkan dengan membaca setiap tingkahlaku pelajar dengan hubungan peristiwa zaman sekolah saya dulu.


Perancangan Program Bersama Pelajar Semester 6

Alhamdulilah, setelah selesai mengawal kelas peperiksaan ujian bulanan, rasa perlu untuk aku balik ke bilik kaunseling, bagi menyiapkan laporan-laporan sesi sebelum ini yang tertangguh, selain itu membantu guru kaunseling dalam memberi maklumat berkenaan aktiviti yang telah berlangsung sebelum ini yang akan dibentangkan semasa mesyuarat bersama pihak pentadbir pada tengahari ini. Walau bagaimanapun, kehadiran pelajar semester 6 kaunseling memberi satu kerjasama yang positif dalam menjalankan program Asrama yang telah dirancangkan sebelum ini, kehadiran mereka sememangnya pemangkin dalam menjayakan program yang akan dijalankan bermula pada minggu hadapan. Hanya yang menarik disini adalah dalam merangka dan merancang modul yang lebih kreatif agar matlamat dalam mewujudkan suasana penyayang dan harmoni dalam dibina dalam persekitaran asarama tersebut melalui program yang akan dirancang.

Mesyuarat UBK bersama Pihak Pentadbiran

Manakala pada waktu sebelah tengahari pula, mesyuarat Unit Bimbingan & Kaunseling diadakan bersama pihak pentadbir dalam mejelaskan matlamat dan hala tuju UBK sepanjang tahun ini. Alhamdulilah, sememangnya pengalaman pertama berada di dalam mesyurat UBK bersama pihak pentadbir adalah pengalaman yang cukup berharga sekali. Melalui mesyuarat kali pertama ini, aku dapat rasakan bagaimana persepsi dan kehendak pihat atasan dalam menjayakan UBK untuk lebih berfungsi dalam membantu para pelajar yang bukan sahaja daripada aspek akademik, malah aspek kokurikulum juga perlu diperhalusi lagi. Manakala dalam kaunseling berfokus, membantu setiap seorang pelajar yang lemah dalam pencapaian, adalah perlu untuk menjalankan kajian dalam membina motivasi pelajar tersebut. Alhamdulilah, sememangnya adalah pengalaman yang penting aku dalam melihat secara dekat bagaimana UBK itu berperanan mengikut persektif pihak pentadbir agar UBK mencapai matlamat dan visi yang hendak dituju terutamanya pada setiap hujung tahun persekolahan. Waktu sebelah petang, aku mengambil beberapa orang pelajar yang sedang berkesempatan datang ke sekolah untuk menghias kelas masing-masing, untuk mengadakan sesi bimbingan bersama mereka. Alhamdulilah sememangnya hari ini banyak perkara yang menarik untuk kekuatan dan semangat diri aku untuk terus melangkah kehadapan dalam bidang yang aku ceburi ini.

No comments: