Tuesday, January 20, 2009

14 Januari 2009M / 17 Muharam 1430H


Motivasi Kemahiran Belajar (Mendengar dengan berkesan)

Memasuki hari ke-3 berpritikum di SMK KKB hari ini aku meneruskan semangat lagi sebagai pendidik anak bangsa, dengan tersemat di dalam hati moga, hari ini lebih baik dari semalam. Perjalanan aktiviti aku hari ini sama juga seperti hari semalam. Meneruskan Program Orentasi Pelajar Tingkatan 1 seawal pukul 7.30, rakan sepritikum aku yang spoting gile lar boleh di kategorikan, memulakan senaman pagi bagi menghiburkan para pelajar. Sejurus daripada aktiviti itu, aku meminpin para pelajar dengan perkongsian ilmu, membimbing dengan Kemahiran Belajar yang lebih berfokuskan kemahiran mendengar. Alhamdulilah, aku berjaya laksanakan dengan sambutan yang positif dari pelajar, apa pun aku dapat sesuatu bagaimana menarik para pelajar tingkatan 1 itu. Aktiviti tersebut memakan masa hampir 2 jam tanpa aku sedari dengan kerjasama yang baik dari para pelajar yang mudah mendengar arahan. Sememangnya bagi menarik sesuatu penyampaian adalah kita sendiri bijak menyelitkan "aktiviti permainan" bukan sahaja sebagai menarik minat para pelajar mendengarnya, tetapi yang paling penting mereka memahami dan faham bagaimana sesuatu kemahiran dalam pembelajaran tersebut diaplikasikan.


LDK : Ujian Mendengar Dengan Berkesan
Manakala aktiviti bagi sesi kedua iaitu dari pukul 11.00 pagi hinggalah pukul 1.50 petang, rakan sepritikum aku pula mengambil bahagian dengan Kemahiran Membina Matlamat. Sememangnya bagi slot yang memakan masa panjang ini, bantuan Cikgu Fauzi dan Cikgu Rosli melegakan sedikit badan yang terasa keletihan mengawal pelajar-pelajar. Memandangkan petang ini dalam pukul 2.00 petang diadakan Mesyuarat Ko-Kurikulum bagi unit beruniform, dalam diikuti pula latihan merentas desa pukul 3.30 petang, sememangnya memerlukan tenaga yang banyak. Walau apa pun, sasaran minggu pertama di sekolah ini adalah yang utama mendekati para pelajar agar mereka mengenali kehadiran aku di SMK KKB ini. Mungkin pendekatan yang sebegini melalui aktiviti yang aku ikuti, kemesraan terjalin untuk lebih ahkab bersama para pelajar semua. Alhamdulilah, berjaya jua aku lalui hari ini dengan sempurna.

No comments: