Wednesday, February 18, 2009

Rabu _ Minggu Ke-5 _ Hari Ke-27 Praktikum

Sesi Bimbingan Individu

18 Feb 2009 ( 22 Safar 1430 ) : Alhamdulilah, pagi ini aku mula terasa tenang berbanding hari semalam. Seawal pagi aku merancang untuk hari ini untuk menjalankan sesi kaunseling, tetapi para pelajar yang datang ke bilik kaunseling secara sukarela mahupun secara dirujuk, hanya perlu dibimbing. Seawal pukul 8.00 pagi aku telah berhadapan dengan pelajar yang dirujuk, alhamdulilah rasa seronok juga bersama pelajar kerana bila aku melihat air wajah mereka, terkenang aku zaman sekolah dulu. Sememangnya mencuit hati aku setelah beberapa tahun meninggalkan zaman persekolahan, dan hari ini aku juga tidak meyangka, aku menjadi seorang pendidik yang sememangnya bidang yang mencabar dalam mendidik generasi muda ke arah yang lebih baik. Proses bimbingan mahupun kaunseling sering disalahtafsirkan oleh para pelajar, walau bagaimanapun aku kena berusaha untuk menarik para pelajar datang dan merasa gembira bersama kaunselor, selain mewujudkan suasana sayang guru, sayangi sekolah. Alhamdulilah, sehinggalah waktu petang persekolahan hari ini aku hanya mampu menjalankan sesi bimbingan sahaja. Petang ini juga diteruskan kejohanan sukan tara yang melibatkan semua pelajar. Alhamdulilah, sememangnya hari ini aku merasa tenang dalam berhadapan dengan pelajar.


Penyampian Pinggat Kejohanan Sukan Tara

No comments: